• Meld Misbruik Category Categorie: Bedrijven
  • Comment Reacties 0
  • View Aantal keer bekeken: 8488

Tegenwoordig heeft elk zichzelf respecterend bedrijf een missie en een visie (of in ieder geval 1 van de 2). Is het holle marketingprietpraat of kun je er ook wat mee? En wat zijn voorbeelden van dergelijke missies?

Hoewel verschillende bronnen lang niet altijd hetzelfde beweren, kunnen we vanuit de vakliteratuur ongeveer het volgende optekenen. Missies (ook wel mission statements genoemd) zeggen iets over de onderneming in het hier en nu. Een missie kan gepaard gaan met visie. Een visie zegt vaak meer iets over de onderneming in de toekomst (visionair) en geeft een projectie van de onderneming in de maatschappij.

Missies zijn vaak 3 tot 5 regels lang. Maar er zijn ook langere (tot ongeveer 1 A4) en kortere). In de kortste variant beslaan missies één enkele regel. Het is duidelijk dat zo’n regel niet alles over het bedrijf kan zeggen (meestal vrijwel niets over de concrete activiteiten), als de kern van het bedrijf maar verwoord is (‘waarvoor zijn wij hier?’). De voorkeur van veel bedrijven gaat toch wel uit naar zo’n korte missie, die prikkelt en inspireert.

Voorbeelden van goede missies

Aangezien marketing op Amerikaanse leest is geschoeid, zijn de meeste voorbeelden uit de Amerikaanse corporate cultuur. Een aantal goede voorbeelden van éénzinsmissies staan hieronder.

NASA: “To understand and protect our home planet, to explore the Universe and search for life, and to inspire the next generation of explorers.”

National Geographic Society: “Increase and diffuse geographic knowledge while promoting the conservation of the world’s cultural, historical and natural resources.”

Virgin Atlantic: “To grow a profitable airline where people love to fly and where people love to work.”

Google: “To organize the world’s information and make it universally accessible and useful.”

Nike: “To bring inspiration and innovation to every athlete in the world.”

Wikipedia: “To empower and engage people around the world to collect and develop educational content under a free license or in the public domain, and to disseminate it effectively and globally.”

In het Nederlands zijn goede voorbeelden van korte missies wat dunner gezaaid. De meeste bedrijven hebben blijkbaar meer woorden nodig om hun doelstellingen aan de wereld kenbaar te maken. Toch zijn er wel een paar te vinden:

Philips: “We dragen bij aan een beter bestaan door op het juiste moment zinvolle technologische innovaties op de markt te brengen.”

Havenbedrijf Rotterdam: “Het Havenbedrijf Rotterdam ontwikkelt in partnerschap dé Europese haven van wereldklasse.”

Shell: “Onze missie is te zoeken naar methoden om meer energie te leveren met minder CO2.”

Starbucks: “Onze missie: het inspireren en voeden van de ziel – één persoon, één kop en één gemeenschap tegelijk.”

Wil je medewerkers en klanten ook inspireren met een missie (eventueel aangevuld met een visie)? Praat dan eens met een bureau als Doyoucopy.

Doyoucopy Artikellink: http://www.artikel365.nl/zakelijk/bedrijven/missie-mission-statement-bedrijf/
Auteur:
Profielomschrijving: Doyoucopy is een lean and mean reclamebureau uit Velp (bij Arnhem). Motor achter Doyoucopy is Edward Hendriks. Een freelance copywriter met meer dan 10 jaar ervaring in marketing- en communicatiefuncties.

  • authorDoor:
  • writerGeplaatst op: 4 december 2012
  • liveGepubliceerde Artikelen: 24